Näthandeln har de senaste åren utvecklats och växt i ett rasande tempo och i dag handlar de flesta ett par gånger om året på nätet. Men att handla på nätet är inte alltid lätt eftersom exempelvis kläder och skor kanske inte passar. Detta problem håller man just nu på att lösa.

8328585--

Tidigare har vi skrivit om att de fysiska butikerna får allt mer konkurrens från nätet och att det i framtiden kanske inte kommer byggas stora gallerior som Mall of Scandinavia för att folk hellre handlar på nätet än trängs i en stor galleria. Folk har helt enkelt tröttnat på att ta sig ut genom dörren, åka till butiken och trängas bland prylarna och folket där. Man tycker att det är mycket lättare och roligare att sitta hemma framför datorn eller mobilen och klicka hem det man vill ha. Det finns dock ett problem med näthandel som man inte lyckas överkomma än, som har gjort att butikerna fortfarande stått som stora konkurrenter till handeln på nätet. Detta problem är att man inte kan prova, se eller känna på de produkter man köper på nätet. Nu har man dock kommit på en smart lösning på det här problemet.

Provrum vid postombudet

I Dagens Industri kan man läsa att en trend spridits bland livsmedelsbutiker och köpcentrum. Det började med att en Ica-handlare i Norrtälje byggde ett provrum intill sitt postombud och nu är det alltså fler som hakat på den här trenden. För att göra det enklare för nätshoppare har man helt enkelt börjat med provrum där man kan testa sina kläder eller se sina varor, så att man snabbt kan skicka tillbaka dem direkt om de inte passar eller lever upp till ens förväntningar. E-handelsexperter säger att detta bara är en början på en trend och att man förmodligen kommer att utveckla det här konceptet.

Aktörer utan butiker

Varför man känt ett behov av att inrätta dessa provrum är för att kläder och skor är några av de allra största branscherna när det kommer till näthandel. Visserligen har man kunnat gå till en fysisk butik och kunnat testa de plagg man velat köpa. Men de senaste åren har det kommit en massa nya aktörer som inte har några fysiska butiker, och då blir det betydligt svårare att testa innan man köper.